Musikåret 2014

Tänkte sammanfatta året som gått inom musiken, ett år med många suveräna låtar men få suveräna skivor.
Så som jag ser året såklart och som ni lär märka så fokuserar jag mycket på sång och röster.
 
Börjar med att lista de 20 bästa låtarna från 2014  (obs. Ett band kan bara vara med en gång på listan...annars hade iallafall Bullet haft med fler låtar)
 
20. Edguy- The Eternal Wayfarer
Det var riktigt nära att Edguy missade listan och ni som känner mig har kanske en liten aning om att Edguy ligger mig varmt om hjärtat.
Det här var länge den enda låten på plattan som jag gillade men efter påtryckningar av Mr Torture (Christian Uutela) så har även Love Tyger börjat få fäste.
Skivan som helhet är en stor besvikelse på så många sätt...Sammets röst saknar kraft och jag önskar att han slutade satsa allt sitt bästa krut på Avantasia.
Snart 10 år sedan Edguy släppte en kanonplatta med Rocket Ride.
Låten i fråga är en lång och episk historia som inger hopp om att Sammet ska hitta storformen igen även om den inte når upp i samma klass som äldre liknande låtar (The Pharaoh, The Asylum & The Piper Never Dies).
Fortsätt på det här spåret och lugna ner er med buskishumorn.
 
19. Sonic Syndicate- Catching Fire
4 år har passerat sedan bandets förra poppiga släpp och mycket har hänt under den tiden.
Eftersom 2 av låtskrivarna slutat så var Jag orolig inför denna plattan faktiskt.
Men denna plattan var värd att vänta på även om den inte kommer upp i samma klass som "Only Inhuman" plattan.
Catching Fire är en riktig stänkare till låt med en refräng som fastnar i huvudet som pasta under strumpan (ni småbarnsföräldrar hajar nog liknelsen)
Kan konststera att det är bättre att ta 4 år på sig att göra en bra platta än att stressa ut en platta på 1 år *host* The Unguided *host host*
Men jag saknar Roland Johansson på sång.
 
18. Evergrey- Wake a Change
Tom Englund är en av Sveriges bästa sångare och det är i såna här lugnare låtar som Hans röst kommer allra mest till sin rätt tycker jag.
Riktigt harmonisk och skön låt och jag fullkomligen älskar körerna.
I övrigt tycker jag skivan är precis lika trist som bandets 2 föregående släpp.
 
17. Eluveitie- The Call of the Mountians
 Den enda låten jag fastnade för på en annars väldigt blek skiva.
En riktig Folkhit med grym refräng.
Jag kan dock inte låta bli att fnissa lite varje gång jag hör refrängen.
Tycker det låter som att sångerskan glömmer texten mitt i allt: "The call of the Mountians duhduhduuuduuuh".
Men riktigt bra låt är det hur det nu än må vara med minnet.
 
 
16. Elvenking- Black Roses for the Wicked One
 När skivan släpptes så föll jag direkt för låten "The Solitaire" och höll den länge som favorit.
Men sen har jag noterat flera gånger att Mr Torture föredrog denna låten så jag gav den några fler chanser.
Och till slut fastnade den och gick om och blev min favorit.
Otroligt stark refräng som ger mig vibbar av bandets höjdarplatta "Red Silent Tides".
Skulle nog vilja säga att Elvenking åstadkommit årets jämnaste (i positiv mening) skiva då den helt saknar dåliga låtar.
 
15. Falconer- Halls and Chambers
 I det stora hela var Black Moon Rising  en besvikelse för mig.
Falconer's tyngsta platta men oxå den med brist på egen identitet.
Tycker dom låter som många andra band på denna plattan bortsett från just "Halls and Chambers",  som hade kunnat platsa på någon av bandets två första skivor och det är inget dåligt betyg.
Mer av denna varan till nästa släpp tack...Finns många tunga, raka power metal band men det finns bara ett Falconer.
 
14. Black stone Cherry- Runaway
 Älskade bandets debutplatta som var ösig, lagom skitig och stökigt bra.
Sedan den tycker jag att det blivit lite för polerat och jakten på radiohits har varit för tydlig.
Men på senaste släppet var det motsägelsefullt nog just de lugnare låtarna jag gillade bäst.
Det var ganska jämnt mellan denna låten och "Peace Pipe" om vilken låt jag skulle välja som favorit.
Det här är iallafall en låt med riktigt skön refräng och jag älskar sången.
 
13. Primal Fear- When Death comes Knocking
 Primal Fear stod för en av de bästa plattorna 2014 tycker jag.
Och allra bäst på skivan är denna låten.
Tycker att Ralf har hittat precis rätt med sången den här gången och pressar inte på för hårt som han tidigare haft en tendens att göra.
Måste även göra lite reklam för årets snyggste låttitel "Born with a Broken Heart" som även den är en riktigt bra låt.
 
12. Vanishing Point- Let the River Run
Skaffade skivan eftersom Tony Kakko gästsjunger på en låt.
Den låten visade sig vara riktigt trist men istället föll jag pladask för den här godbiten.
Riktigt fin halvballad med sköna stämmor i refrängen.
Funkar förresten perfekt att söva barn till, så pass bra att min sambo är duktigt trött på låten.
 
11. Gamma Ray- Avalon
 Nu du Kai, nu snackar vi!
Bästa Gamma Ray låten på iallafall 13 år (kanske 15).
Älskar mörkret och tyngden och blir alldeles glad i hjärtat att de återigen levererar en så här episk låt.
Om jag får önska mig nåt till nästa skivsläpp så blir det en riktigt snärtig och glad hit i stil med Heaven can wait.
 
10. Sonata Arctica- The Cloud Factory
Det här är så glättigt, käckt och sockersött att jag nästan får lite diabetes.
Osäker på om jag vill gilla låten, helt säker på att jag faktiskt gillar den.
I bryggan inför sista refrängen vet jag dock inte vad Tony sysslar med sångmässigt. Små glada rop som känns väldigt märkliga men jag har lärt mig att gilla dom oxå.
Sången är nåt som stör mig på plattan faktiskt då jag tycker han trixar för mycket med sången i vissa låtar (Running Lights & X marks the spot). Min sambo Hanna har stört sig på gruppens låt "I have a Right" som hon tycker är vidrigt trallig...nu har hon placerat "The Cloud Factory" i samma fack.
 
9. Sabaton- To Hell and Back
Antagligen den låten i år jag haft mest roliga stunder till.
Den blev känd här hemma eftersom min 2åriga son dansade "Galloppdansen" så fort han hörde den.
Låten känns mer som en cowboylåt än en krigslåt musikmässigt men det är skoj att bandet tänker lite utanför lådan.
Annars tycker jag Heroes var en ganska tråkig skiva bortsett från denna låten och inte alls lika bra som sin föregångare.
 
 
8. Bullet- Riding High
Årets Riff!!! Låten är precis den glädjespruta man kan vänta sig av Sveriges goaste gäng.
Skivan är den klart bästa dom släppt sedan "Bite the Bullet" och vimlar av bra låtar.
Måste nämna låten "This one's for You" som ger mig rejäla Judas Priest vibbar i introt, nästan så pass att man känner för att bryta mot lagen.
Lyssna på en av årets bästa plattor om du inte redan gjort det.
 
7. Twilight Force- The Power of the Ancient Force
När jag hörde den här låten första gången trodde jag på riktigt att jag hade lyckats slå på fel låt i mp3 spelaren.
Trodde jag fått igång nån låt från 1999ish med Luca Turilli som låtskrivare...men så kom refrängen och det låter svensk.
Tror Cans & Oscar i Hammerfall hade kunnat dräpa för den refrängen.
Tror dock fortfarande att låten kan ha legat nedfryst i 15 år nånting men jag kan inte bevisa det.
Tycker dom pressar sångarens falsett lite väl i verserna men med en sån refräng är allt förlåtet.
 
6. Seether- Words as Weapons
Sydafrikanska Seether är ett av mina favoritband inom den "moderna rocken".
På deras förra skiva hette min favoritlåt "Tonight" vilket var en ganska rak och glad rocklåt...här är det nåt helt annat som bjuds.
Hittig, dyster och överproducerad poprock.
En riktigt bra låt är det iallafall och även om jag inte tycker det är årets bästa låt så är det nog årets hit för mig.
 
5. In Flames- When the world Explodes
För mig lever låten helt och hållet på sin refräng.
Så smärtsamt vacker refräng som är bland det snyggaste som gjordes under året.
Fantastisk insats av gästsångerskan Emilia Feldt.
 
4. Delain- The Tragedy of Commons
Lyssnade massor på den här låten när den kom sen glömde jag bort den av någon anledning.
Så glad att jag blev påmind om den nu när jag började avhandla musikåret 2014.
Så sanslöst snygg låt med underbara körer och stämmor.
Kul med gästsång från nya Arch Enemy sångerskan Alissa White - Gluz. 
 
3. H.e.a.t- Mannequin Show
Vilken dänga detta är...vet inte hur många gånger refrängen suttit fast i mitt huvud.
Hört av flera att den påminner om Britney Spears låt "Oops I did it Again" men jag hör det inte.
Jag gillade bandet med Kenny på sång men tycker dom är ännu bättre med "idol-Erik".
Ser dom som ett av dom större löftena inom Arena-Rock och ser redan fram emot nästa skiva.
 
2. Tuomas Holopainen- The Last Sled
Var ganska skeptisk till det här projektet innan jag hörde det eftersom jag aldrig varit nåt stort fan av varken Von Anka eller filmmusik.
Men denna låten och "Cold heart of Klondike" är helt suveräna.
Speciellt denna är magnifik och målar upp en underbar film i huvudet på en.
Jag kan verkligen se någon scen där man jagar varandra när jag hör musiken (vet inte om det är vad som utspelar sig dock).
Johanna Kurkela passar perfekt i låten med sin fina röst som påminner lite om Candice night.
Man blir väldigt förväntansfull inför att höra kommande Nightwish skivan och det är bara att konstatera att Tuomas är ett Geni.
 
1. Persuader- Son of Sodom
Som jag hade sett fram emot första plattan med bandet på 8 år.
Skulle dom kunna hålla samma höga nivå? Skulle soundet ha förändrats? 
Till min stora lycka så fann jag att Soundet var intakt och även om skivan inte håller riktigt samma höga nivå som föregångarna så är de bästa låtarna så sanslöst bra att jag har överseende med det.
Son of Sodom är såklart bästa låten på plattan...fylld av aggression, melodi och kanske framförallt Jens Carlssons grymma stämma.
Snälla låt det inte dröja 8 år igen.
(kolla jag lyckades skriva om Persuader utan att nämna ett visst tyskt band)
 
 
 
 
Kalkonlistan
Och så till mer negativa grejer som släppts under året. Har 8 artister som släppt mindre roliga låtar eller skivor som jag tänkte rabbla här.
Börjar bakifrån så vi avslutar med den värsta kalkonen (åh herrejösses vilken jävla turkey)
 
8. Within Temptation-Hydra
Egentligen ingen kass skiva men jag tycker dom krånglar för mycket.
Allt ska vara så satans storslaget och så har dom lagt för mycket krut på gästartister tycker jag.
Lita på er egen talang istället det funkade fint på The Unforgiving som var en rakare och i mina ögon bättre skiva.
 
7. Manowar & Sonata Arctica
Vad fan har de gemensamt tänker ni kanske.
Jo båda banden har i år släppt nyinspelningar på skivor.
Och i båda fallen rör det sig om skivor som var populära i orginalversionerna.
Kan bara handla om att tjäna mera pengar på en gammal skiva...hade kunnat respektera det på ett helt annat sätt om det släpptes som bonusmatrial.
Nyinspelningen av Ecliptica hade tex kunnat hänga med som bonusskiva till Pariah's child.
Annat var det när Edguy gjorde en nyinspelning av Savage Poetry för det var ingen populär skiva i orginal.
 
6. In This Moment- Black Widow
Tycker denna plattan är precis lika trist som sin föregångare.
Deras tre första skivor var kanon, men det var innan låtarna hette "Sex Metal Barbie" och "Whore".
Lägg fokus på bra och tunga låtar istället för att ytterligare öka bilden av er sångerska som en sexsymbol.
Jag förstår oxå att sex säljer men jag tycker hon har på tok för mycket talang för att minimeras till sexsymbol.
 
5. Sixx A.M- Modern Vintage
Va fan Hände?
Så här vill inte jag att ni låter.
Från superbra modern rock till ett halvtaskigt coverband fast med egna låtar?
Visst Queen var jäkligt bra och ni påminner om dom.
Men Queen hade nåt ni saknar, jävligt bra låtar.
Nej byt Sound igen...testa att låta som Sixx A.M, kan nog passa er.
Gör om, gör rätt!
 
4. Edguy- Rock Me Amadeus
Jag var inte farligt förtjust i skivan som helhet, men denna låten var så pass Jönsig att den stack ut som absolut sämst på plattan.
Obegripligt val av cover.
Ville dom verkligen spela in en cover på en tysk låt så hade "99 Luftballong" varit ett bättre val.
Tycker faktiskt att dom skulle ha tagit med hyllningslåten "England" (bonuslåt) på skivan istället.
 
3. Timo Tolkki's Avalon- Angels of Apocalypse
Förklaring överflödig...
Har nog aldrig hört värre hafsverk inom Hårdrocken.
 
2. Sonata Arctica- X Marks the spot
På en riktigt bra skiva så sticker den här låten ut som en riktigt ful liten ankunge.
Stör mig på precis allt i låten och vill aldrig höra gruppen spela in en liknande låt igen.
Pinsamt dålig och utan tvekan sämsta låten dom släppt.
 
1. Freedom Call- Beyond (Limited Edition)
Hade läst att denna skivan skulle påminna om bandets två första skivor som är suveräna.
Sen fick jag se omslaget som fick mig att tänka på "Keeper" skivorna med Helloween.
Så förväntningarna var höga...infriades dom?
Inte ett dugg!
Precis samma glättiga lökighet som de senaste plattorna.
Men skivan i sig är inte dålig nog för att kvalificera sig till denna ärofyllda Förstaplats...det är bonusskivans förtjänst.
Den innehåller Liveversioner med hemsk sång och dessutom (håll i er nu) Reggea(!) och Rockabilly(!)versioner på bandets låtar.
Roligt? Inte nykter iallafall.
Bra? Nej! 
Nej ärligt talat detta är alldeles för dåligt för att släppas.
Dan Zimmermann, kom tillbaka foooort!
 
2015 då??
Jo finns lite godbitar jag ser fram emot...
*Serious Black
*Powerwolf
*Blind Guardian
*Orden Ogan
*Volbeat
*Angra
*Nightwish
*Raised Fist
Sen skulle jag ju inte gråta om dessa banden oxå släppte nytt i år
*Iron Maiden
*Lake of Tears
*Seventh Wonder
*Labyrinth
*Dommin
*Heavenly
*Hardcore Superstar
*Timeless Miracle
*The 69 Eyes
*Iron Fire
*Kamelot
*Ashes of Ares
*Malison Rogue
 
 Jaha det var min bild av 2014...ett låtarnas år.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0